BESPLATNI TELEFON: 0800 414 414 POŠALJI UPIT Kontakti

Strategija za potrošače do 2030.: jačanje zaštite potrošača, konkurentnosti trgovaca i mjere za održivi razvoj

Slika: Strategija za potrošače do 2030.: jačanje zaštite potrošača, konkurentnosti trgovaca i mjere za održivi razvoj

Strategija uvodi niz novih inicijativa za učinkovito rješavanje izazova, usredotočujući se na četiri ključna prioritetna područja

Europska komisija donijela je Strategiju za potrošače do 2030., petogodišnji strateški plan za zaštitu potrošača u EU-u. Potrošači su ključan pokretač gospodarstva EU-a: potrošnja kućanstava 450 milijuna ljudi na jedinstvenom tržištu predstavlja više od 51 % BDP-a EU-a. Najvažniji ciljevi mjera strategije, osmišljenih za poboljšavanje zaštite potrošača i promicanje konkurentnosti, socijalne pravednosti i održivog rasta u cijeloj Europskoj uniji, su povećanje povjerenja potrošača, pružanje pravne jasnoće, poboljšanje provedbe i pojednostavnjenje administrativnih postupaka za poduzeća.

Iako je zaštita europskih potrošača već među najboljima na svijetu, potrebno ju je prilagoditi zbog okolnosti koje se neprestano i brzo mijenjaju. Među njima su povećani troškovi života, promjene tržišnih praksi, posebno internetskih, i nagli rast e-trgovine. Snažna politika zaštite potrošača ne pokriva samo zaštitu potrošača nego i zaštitu poduzeća koja posluju u skladu s propisima EU-a, koje štiti od nepoštenog tržišnog natjecanja s trgovcima koji ne poštuju odredbe.

Strategija za potrošače do 2030. uvodi mnoge nove inicijative za rješavanje tih problema. Četiri ključna prioritetna područja su:

  • Dovršetak jedinstvenog tržišta za potrošače: Akcijski plan za potrošače na jedinstvenom tržištu namijenjen za uklanjanje prekograničnih prepreka potrošačima i otvaranje dodatnih mogućnosti poduzećima. Plan uključuje evaluaciju Uredbe o geografskom blokiranju kako bi se procijenilo je li ispunila svoj cilj: uklanjanje neopravdanog geografskog blokiranja i drugih oblika diskriminacije na temelju nacionalnosti, mjesta boravišta ili poslovnog nastana. U njemu su predviđene i mjere za poticanje mobilnosti koje će potrošačima olakšati uspoređivanje cijena karata, pronalaženje najboljih opcija za svoje putovanje te rezerviranje karata. Komisija će također nastojati poboljšati pristup prekograničnim financijskim uslugama, uključujući mogućnost otvaranja štednih i investicijskih računa u drugoj državi članici.
  • Pravednost u digitalnoj domeni i zaštita potrošača na internetu: Komisija namjerava 2026. dati prijedlog Akta o digitalnoj pravednosti koji će bolje zaštititi potrošače u digitalnom okruženju od praksi kao što su tamni obrasci, ovisni dizajni i nepoštena personalizacija koja cilja slabosti potrošača. Akt će posebnu pozornost posvetiti zaštiti djece na internetu donošenjem mjera za smanjivanje izloženosti maloljetnika zlonamjernoj štetnoj praksi i štetnim svojstvima u digitalnim proizvodima. Komisija će pojednostavniti pravila za poduzeća i proučiti kako digitalna rješenja mogu smanjiti administrativno opterećenje poduzeća te poboljšati informiranje potrošača. Važno područje bit će i poboljšanje zaštite potrošača od internetskih prevara.
  • Promicanje održive potrošnje: Komisija će podupirati države članice u provedbi zakonodavstva EU-a o proizvodima i o zaštiti potrošača, koje potrošače štiti od manipulativnog zelenog marketinga, potiče veću ponudu održive robe i jamči bolju trajnost i mogućnost popravka proizvoda. Komisija će podupirati i kružno gospodarstvo tako što će surađivati s dionicima na promicanju povrata robe koja se više ne koristi, tržišta rabljene robe i inovativnih kružnih start-up poduzeća.
  • Djelotvorna provedba i pravna zaštita: eksponencijalni rast e-trgovine donio je sa sobom i povećanje prodaje nesigurnih ili nesukladnih proizvoda, koji uglavnom potječu iz trećih zemalja. Potrošači se ponekad kod nekih internetskih trgovaca susreću s nepoštenom poslovnom praksom. Komisija je odredila da će među njezinim prioritetnim aktivnostima 2026. biti revizija Uredbe o suradnji u zaštiti potrošača. U reviziji će razmotriti kako se može poboljšati primjena propisa u praksi te zaštititi potrošače od sudionika na tržištu koji ne poštuju pravila, a poštena poduzeća od nepoštenog tržišnog natjecanja. Među mogućim mjerama za postizanje tih ciljeva Komisija će razmotriti poboljšavanje koordinacije među nacionalnim tijelima i za specifične slučajeve, centralizaciju provedbenih ovlasti. Rješenje problema nesukladnosti proizvoda koji se prodaju na našem tržištu Komisija će potražiti u strožoj provedbe Uredbe o općoj sigurnosti proizvoda i reviziji pravila o nadzoru tržišta. EU će također nastaviti izravno surađivati s trećim zemljama kako bi se sigurnost proizvoda rješavala na samom početku.



Izvor: Commission presents 2030 Consumer Agenda



Akcije stranice