Online ponude su često povoljne, ali čuvajte se prijevare.


Što možete učiniti?
 

Koristite online trgovine iz Hrvatske ili drugih država članica Europske unije, kada je moguće - vjerojatnije je da možete riješiti moguće probleme.

Potrudite se i istražite - provjerite recenzije prije kupnje.

Koristite kartice - imate više šanse za povrat novca.

Plaćajte samo preko sigurnog pružatelja usluge plaćanja - traže li uslugu prijenosa sredstava preko banke ili alternativno? Dobro razmislite!

Plaćajte samo kada ste spojeni na sigurnu internetsku vezu – izbjegavajte besplatni ili otvoreni javni WiFi.

Plaćajte samo na sigurnom uređaju - ažurirajte redovno operativni sustav i sigurnosni softver.

Čuvajte se oglasa i internetskih stranica koje nude nevjerojatne ponude ili čudotvorne proizvode - ako se nešto čini predobro da bi bilo istinito, nije istinito!

Primili ste oglas kojim ste obaviješteni da ste osvojili nagradu? Dobro razmislite, možda osvojite zlonamjerni softver.

Ako proizvod ne stigne, kontaktirajte prodavača. Ako ne odgovara, obratite se svojoj banci.

Želimo vam sigurnu i povoljnu kupovinu.

 

Lažne nagradne igre na Facebook stanicama


Nagradna igra sastoji se u tome da se na lažnim Facebook stranicama različitih hrvatskih poslovnih banaka i drugih trgovačkih društava objavljuju nagradne igre te je za sudjelovanje potrebno stranicu označiti sa „sviđa mi se“/ „like“, podijeliti objavu na vlastitom profilu i poslati privatnu poruku. Nakon određenog vremena, sudionici ove lažne nagradne igre zaprimaju poruku kako su sretni dobitnici i radi podizanja nagrade moraju dostaviti fotografiju svog lica i osobne iskaznice.


Upozoravamo građane kako je jedini cilj počinitelja, koji su kreirali lažne Facebook stranice, na prijevaran način pribaviti njihove osobne podatke u svrhu zlouporabe.

Nemojte dijeliti takve objave na vlastitim Facebook stranicama, a svoje fotografije i fotografije osobnih isprava ne šaljite putem društvenih mreža ili elektroničke pošte. 

 

Europolov Europski centar za kibernetički kriminal (E3), Europska bankarska federacija i njihovi partneri javnog i privatnog sektora proveli su kampanju osvješćivanja #CyberScams kao dio programa European Cyber Security Month, a koju je podržalo i provelo i ovo Ministartsvo u suradnji s Hrvatskom udrugom banaka.

 

Internet je postao vrlo privlačan za kibernetičke kriminalce. Napadači se koriste vrlo profinjenim trikovima i obećanjima kako bi od vas izvukli novac ili vrijedne financijske informacije. Kako je najučinkovitija obrana od društvenog inženjeringa obrazovanje potencijalnih žrtava, podizanje svijesti javnosti o ovom fenomenu u kriminalu provodilo se komunikacijskom kampanjom putem kanala društvenih medija i nacionalnih policijskih službi, bankovnih udruženja i financijskih ustanova.

 

U nastavku donosimo sedam najčešćih oblika internetskih prijevara:

  • CEO ili direktorska prijevara: varalice se pretvaraju da su vaši šefovi ili nadređeni u organizaciji i prijevarom vas navode da uplatite novčani iznos na lažni račun ili da neovlašteno doznačite novce s poslovnog računa.
  • Prijevara s računima: varalice se pretvaraju da su vaši klijenti/dobavljači i navode vas da platite buduće račune na drugi bankovni račun.
  • Krađa identiteta navođenjem lažne poveznice putem lažne e-pošte, sms poruka ili lažnih telefonskih poziva prevaranata koji vas prijevarom vas navode da podijelite s njima svoje osobne, financijske ili sigurnosne informacije.
  • Krivotvorene mrežne stranice banaka: koristi se lažna e-pošta banke s poveznicom na krivotvorenu mrežnu stranicu. Jednom kada kliknete na poveznicu, koriste se razne metode prikupljanja vaših financijskih i osobnih informacija. Stranica izgleda kao i prava mrežna stranica uz nekoliko malih razlika.
  • Romantične prijevare: varalice se pretvaraju da su zainteresirane za romantičnu vezu. One se obično događaju na mrežnim stranicama za upoznavanje, a varalice često koriste društvene medije ili e-poštu za uspostavljanje kontakta.
  • Krađa osobnih podataka: vaše osobne informacije prikupljaju se kroz kanale društvenih medija.
  • Investicijske prijevare i prijevare u online kupovini: navede vas da mislite da ste na tragu pametnog ulaganja … ili vam daju izvrsnu lažnu online ponudu.)
 

Savjeti:

 
  • dobro pazite na osobne podatke
  • dobro razmislite kakve podatke dijelite putem društvenih mreža,
  • on-line plaćanja radite samo preko sigurnih internet stranica (https: protokol) i koristeći sigurne načine povezivanja na Internet (javne WIFI mreže mogu biti rizične),
  • svaku sumnju u vezi vašeg on-line računa odmah prijavite banci,
  • pokušaj prijevare prijavite policiji čak i ako niste postali žrtva.
 

Ovom prilikom želimo građane još jednom podsjetiti i na ostale najčešće financijske online prijevare i kako se od njih zaštititi, kao što je nekoliko načina krađa identiteta, odnosno Vishing - Krađa identiteta pozivom, Phising - Mrežna krađa identiteta lažnim porukama e-pošte i Smishing - Krađa identiteta SMS-om.

Prikupljati vaše financijske i osobne informacije prevaranti mogu i putem krivotvorenih mrežnih stranica banaka, a krasti osobne podatke kroz kanale društvenih medija.

Kad naiđete na izvrsnu ponudu i mislite da ste na tragu pametnog ulaganja, prije uplate novca sjetite se da se može raditi i o investicijskim prijevarama tj. prijevarama u online kupovini.

Nisu sigurni niti oni u potrazi za romantičnom vezom na mrežnim stranicama za upoznavanje, već im prijete romantične prijevare. Neka se prevareni ne osjećaju neugodno, događa se češće nego što misle. Potrebno je odmah prekinuti s kontaktom i prijaviti sve policiji.

Sa svim upozorenjima i savjetima kako se zaštititi građani se mogu se upoznati i putem video materijala na MUPTV YouTube kanalu.


Posljednja izmjena: 14.03.2019.