Izvor: Mreža Europskih potrošačkih centara, 23.11.2023.
Crni petak, europski pa čak i globalni fenomen kupovanja mami privlačnim cijenama i nevjerojatnim ponudama. Međutim, nisu sve ponude na oglasima vjerodostojne. Zato vam Mreža Europskih potrošačkih centara (ECC-Net) donosi šest ključnih savjeta za sigurnije kupovanje na crni petak, koji će vam omogućiti da razlučite istinske prilike od onih koje to ipak nisu.
1. Novo sušilo za kosu ne bi se trebalo tako brzo pokvariti
Bilo da je riječ o crnom petku ili bilo kojem drugom danu, zaslužujete proizvode koji traju. U Europi ste pokriveni pravnim jamstvom, čak i za robu na popustu. To znači da ako se vaše sušilo za kosu ili bilo koji drugi proizvod pokaže neispravnim, imate pravo na zamjenu ili povrat novca do dvije godine nakon kupnje.
2. Internetske trgovine imaju razdoblje predviđeno za povrat
Kada kupujete putem interneta, nemate pogodnost isprobavanja proizvoda. Bilo da je riječ o hlačama ili slušalicama, odabir odgovarajuće veličine predstavlja problem. Rješenje ovog problema je rok od 14 dana koji imate za povrat proizvoda bez navođenja razloga. Predlažemo da svoju odluku dostavite trgovcu u pisanom obliku, npr. putem elektroničke pošte. Međutim, imajte na umu da određeni proizvodi kao što su putovanja rezervirana na internetu, pokvarljiva roba poput hrane i personalizirani predmeti poput graviranog nakita, nisu prihvatljivi za povrat.
3. Pouzdana internetska trgovina nudi više od plaćanja unaprijed
Internetske trgovine nude mogućnost odabira načina plaćanja. Njihova je odgovornost obavijestiti potrošače o dostupnim opcijama prije nego što kupci dovrše svoju narudžbu. Potreban je oprez s trgovinama koje prihvaćaju samo plaćanje unaprijed. U slučaju bilo kakvih problema s proizvodom, najgori scenarij bio bi gubitak novca. Prema europskim propisima, dodatne naknade ne bi se trebale naplaćivati kod uobičajenih načina plaćanja, poput kreditnih kartica, SEPA izravnog terećenja i SEPA bankovnog prijenosa.
4. Koristite kreditne kartice s povjerenjem: plaćanje kreditnom karticom može se opozvati
Iako crni petak donosi primamljive prilike za kupnju, također se može naići i na sumnjive ponude i prijevare. Jedan od ključnih savjeta za vaše financije: odaberite plaćanje kreditnom karticom. Kreditna kartica ne samo da se smatra sigurnim sredstvom plaćanja, već ima i drugu prednost: u slučaju neisporučenog proizvoda ili prijevare, plaćanje se u mnogim slučajevima može otkazati zahvaljujući postupku storniranja, tj. opoziva plaćanja (engl. chargeback). Vaš prvi korak trebao bi najprije biti rješavanje problema s trgovcem, a ako to ne uspije, obratite se vašoj kartičnoj kući i zatražite povrat zaduženja po kartici.
5. Predobro da bi bilo istinito: čuvajte se prejeftinih ponuda
Jeste li kad naišli na internetsku trgovinu koja nudi odjeću po nevjerojatno niskim cijenama, a svaki je odjevni predmet dostupan u širokom rasponu boja? Internetski oglasi s proizvodima na popustu iskaču vam na zaslonu svaki tren i navode da su popusti dostupni samo taj dan ili da će navedeni proizvod nestati u trenu? Velika je vjerojatnost da taj trgovac koristi model posredovanja odnosno slanja robe izravno od proizvođača (engl. dropshipping). Internetski dućan koristi dropshipping kako bi realizirao narudžbe u slučaju kada nema vlastito skladište. Tada je vaša narudžba proslijeđena na strano tržište npr. AliExpress, Alibaba ili Wish, ili dobavljaču, koji potom pošiljku isporučuju izravno vama. Dropshipping je zakonit poslovni model, ali može imati i negativne posljedice za kupce. Takvi proizvodi obično potječu s Dalekog istoka što može rezultirati njihovom dugotrajnom isporukom i dovesti do komplikacija ako ih trebate vratiti. Nadalje, takvi proizvodi nisu uvijek usklađeni s europskim zdravstvenim standardima i standardima kvalitete te predstavljaju potencijalni rizik.
6. Internetske trgovine koriste taktiku „još malo pa nestalo“ kako bi vam stvorile pritisak
Česta taktika koju koriste mnoge internetske trgovine su poruke kao što su „posljednji komadi“, „deset drugih osoba ima ovaj proizvod u svojoj košarici“, ili „ostala su još samo tri komada“. Ove manipulativne marketinške strategije poznate su i kao „tamni obrasci“ (engl. Dark patterns) koji su osmišljeni da vam stvaraju pritisak i potaknu vas da što prije kupite proizvod. Međutim, je li ponuda uistinu tako dobra kao što se čini ako nemate vremena o njoj razmisliti? Potičemo potrošače da prepoznaju spomenute tamne obrasce i da ih ne zavaraju kod donošenja odluke o kupnji. Ako se dotični proizvod i rasproda, imajte na umu da možda postoje alternativne, čak i povoljnije ponude.